اضطراب، قابل پیشگیری و قابل درمان!

 

《اضطراب ها و استرس‌های زیادی در طول روز آماده آسیب زدن به ما خواهند بود، اگر با آغوش باز از آنها استقبال کنیم، احتمالا سلامت روانی خود را از دست خواهیم داد》

ظاهراً برخی از ما در مورد اتفاقات پیش رو احساس خوبی نداریم و به همین دلیل دچار استرس می‌شویم،
مثل استرس قبل از ازدواج،
استرس قبل از طلاق،
استرس رویارویی با یک همکار یا مدیر بداخلاق،
استرس شب امتحان،
استرس سخنرانی و صدها استرس دیگر مثل به هم خوردن یک قرار کاری، یک قرار ملاقات عجله‌ای یا تصادف….

استرس یکی از اعضای خانواده ترس است.

مقاله مربوط به ترس را در لینک زیر بخوانید:

هیولای ترس ما را منزوی و غیر فعال خواهد کرد اگر… | حسین سیدزاده

 

استرس چگونه سلامت را به خطر می‌اندازد

این بدیهی است که استرس هرچند کوتاه مدت باعث ناخوشی‌های جسمی و روحی میشود. ناخوشی‌هایی مثل سر درد، سوزش معده، دردهای عضلانی و کج‌خلقی؛
استرس اغلب به خاطر کوتاه بودن زمان، مجال کافی برای آسیب رساندن به روان و تخریب جسم و روح را پیدا نمیکند،

اما اگر همان استرس کوتاه مدت مکرر تکرار شود یا به صورت مداوم در ما باقی بماند، می‌تواند سلامت جسم و روح را به صورت جدی به خطر بیاندازد.

اگر ما در آشوب زندگی می‌کنیم، تمرکز کافی نداریم، همیشه عجول هستیم اما همه جا دیر میرسیم احتمالا دچار استرس هستیم.

استرس‌های لحظه‌ای وقتی تعدادشان زیاد میشود به استرس دائمی تبدیل شده، آشوب در زندگی به پا می کنند و زندگی را مختل میکنند.

ما به خاطر کج خلقی حاصل از استرس دچار آشفتگی شدیدتر شده و روابط خوب خود را از دست می‌دهیم، اطرافیان را می‌رنجانیم و تولید نفاق میکنیم.

وقتی استرس ما زیاد شود همه اتفاقات را ناگوار و فاجعه‌بار میبینیم ، … تمام آدم‌ها را دشمن و بدخواه میدانیم و همیشه در ذهن خود نسبت به دیگران بدبین هستیم! حال آنکه در واقعیت چنین نیست.

 

دلایل بوجود آمدن استرس

ما اینجا دنبال تعریف دقیق و علمی برای استرس نیستیم، همین درکی که همه ما از استرس داریم و آن را تجربه کردیم برای شناخت آن کافیست. حالا میتوانیم استرس را ریشه یابی و کنترل کنیم.

گاهی دچار استرس میشویم بی آنکه دلیل آن را بدانیم، گاهی یک شیء یک حرف، یک فرد، یک روز خاص، یک جای خاص و یا هر چیز دیگری میتواند بدون اینکه متوجه شویم اثر منفی روی ما داشته باشد و علت آن یاداوری یک خاطره در ناخوداگاه است.
کمبود خواب و کار زیاد، برخی از غذاها، الکل و کافیین، میتواند استرس زا باشد.

در زیر چند نمونه از انواع استرس را برای آشنایی بیشتر فهرست کرده‌ام..

۱. استرس فیزیکی

تقلای شدید، کار یدی، کمبود خواب، سفر

۲. استرس شیمیایی

مواد مخدر، الکل، کافئین، نیکوتین، و آلاینده‌های محیطی از قبیل پاک‌کننده‌های شیمیایی و آفت‌کش‌ها

۳. استرس ذهنی

کمال‌طلبی، نگرانی، اضطراب، ساعات کار طولانی

۴. استرس هیجانی

خشم، احساس گناه، تنهایی، ناراحتی، ترس

۵. استرس غذایی

حساسیت غذایی، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی

۶. استرس حادثه‌ای

جراحت یا سوختگی، عمل جراحی، بیماری، عفونت، تب شدید

۷. استرس روحی روانی

روابط آشفته، فشار مالی یا حرفه‌ای، چالش‌هایی در رابطه با اهداف زندگی، همسویی روحی و حالت کلی شادی

 

ما  برای رهایی از استرس به راهکارهای زیادی دست پیدا کرده‌ایم،

از جمله تفریح و ورزش به طور منظم، ما با تفریح، ورزش و فعالیت منظم میتوانیم تا حد زیادی از شدت استرس خود کم‌ کنیم.

ما باید هیجانها و احساسات خود را ابراز کنیم
سرکوب آنها آنها به شدت مضر خواهد بود.

از خواب خوب و کافی برای ترمیم بدن و تجدید قوا غافل نمیشویم.

روابط خوب با دوستان خوب را حفظ و تقویت میکنیم.

دور شدن از کسانی که ما را کنترل میکنند یا قضاوت گر هستند‌ بسیار برای سلامت روح موثر است.
انسانهای کنترل گر به شدت به روح و روان صدمه میزنند.
رژیم غذایی مناسب را فراموش نمیکنیم
و دو نکته مهم آخر
رایطه پر شور و پر احساس با شریک زندگی یک روش بسیار کارآمد و موثر است. داشتن رایطه با یک همراه فهیم و نوازشگر میتواند یکی از بهترین راههای کاهش استرس باشد.

ودر آخر

 

تنفس، دعا و مراقبه

به کار بردن اصول معنوی و ارتباط با یک نیروی نامتناهی کمک میکند تا علاوه براینکه مسیر درست را پیدا کنیم، خود را قدرتمند تر حس کنیم و مشکلات را کوچکتر و ضعیفتر ببینیم…

 

 

شاید مطالب زیر را بپسندید: 

ریشه ها و عوارض انزواطلبی | نواقص اخلاقی | حسين سیدزاده

پنهان‌کاری یا حریم شخصی؟|نواقص اخلاقی | حسین سید زاده

خجالت نکش! |نواقص اخلاقی |سید حسین سیدزاده

بی مسئولیتی | نواقص اخلاقی |سید حسين سیدزاده