🌵قاب کوچک!🌵

برگی از کتاب

هر روز صبح که از خواب بیدار میشوی؛ بلافاصله یا کمی دیرتر به سراغ گوشی موبایل خود میروی. به پیامها استوری ها، کانالها و گروهها سرک میکشی و این روند را تا شب ادامه میدهی!
احتمالا مدتهاست این چرخه تکراری بر زندگی تو حاکم است.

حالا کمی فکر کن!

از آخرین کتابی که خوانده‌ای چه مدت میگذرد.
چند روز است که به نیازهای فرزندت یا درد دلهای همسرت توجه نداشته‌ای؟
از آخرین باری که احوال همسایه ات را پرسیدی یا به دیدار اقوام دور و نزدیکت رفتی چند روز می‌گذرد؟

از خودت بپرس با گوشی موبایل خود ارتباط نزدیکتری داری یا با آشنایان و نزدیکان؟

شاید با کمی فکر کردن، احساس کنی در یک قاب کوچک حبس شده ای!

یا احساس کنی تنها چیزی که از تو باقی مانده یک عکس زیبا روی دیوار خاطرات دیگران است. همانقدر سرد، همانطور بی روح.

“برای پیدا کردن خودت هیچگاه دیر نیست اما فراموش نکن که گاهی هم خیلی زود دیر میشود!”

🌵🌵

اعتیاد به گوشی موبایل

آزمون اعتیاد به گوشی

ترس از بی موبایل بودن” در روانشناسی به عنوان یک نوع فوبیا یاد میشود. پزشکان این نوع فوبیا را نوموفوبیا نامیده و به صورت تخصصی روی آن کار میکنند.

اعتیاد به گوشی بر اساس زمانی که برای آن صرف میکنید، تعداد فرستادن و دریافت پیامها و تعداد دفعاتی که به گوشی خود سر میزنید سنجیده می‌شود.

 

صرف کردن زمان زیاد در گوشی یا اینترت باعث بروز مشکلات فکری، جسمی و روانی گردیده و زندگی سالم را از تعادل خارج میکند. از این رو به رفتار نوعی اعتیاد نامیده میشود.

اگر موافق هستید برای اینکه بدانید به گوشی موبایل اعتیاد دارید یا نه از خود تست بگیرید. لطفا قبل از خواندن مقاله سوالات زیر را با دقت بخوانید و به آن پاسخ دهید. اگر جواب شما برای بیشتر سوالها منفی بود و با کلمه “نه” پاسخ دادید، پس جای نگرانی نیست. شما دچار اعتیاد به گوشی نیستید. اما اگر بیشتر جوابهای شما مثبت بود و با کلمه “درسته، بله یا همینطوره” به خودتان پاسخ دادید پس لطفا تا آخر این مطلب را بخوانید چون شما در یک دردسر بزرگ گرفتار هستید.

 

به این سوالات به صورت صادقانه  و مطمئن پاسخ دهید

1. آیا شما برای کسی که در همان اتاق شما هست، پیامک می‌فرستید؟

2. آیا شما طبق عادت همه جا حتی در رختخواب گوشی همراه‌تان را با خود میبرید؟

3. نمی‌توانید شماره تلفن هیچیک از کسانی را که دوست دارید، به یاد بیاورد؟

4. همراه با گوشی تلفن‌تان می‌خوابید و صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن آن را چک می‌کنید؟

5. معمولا اصلا تلفن‌تان را خاموش نمیکنید؟

6. با گرفتن لایک و کامنت در فضای مجازی خوشحال شده و احساس عزت نفس و اعتمادبه‌نفس بیشتری میکنید؟

7. واقعیت‌های جهان را از طریق فضای مجازی بیشتر قبول می‌کنید تا از طریق تحقیق و تفکر؟

8. اگر تلفن شما خارج از دید شما باشد، حس می‌کنید گم کرده‌ای دارید و دچار وحشت می‌شوید؟

9. ترجیح می‌دهید دیر کنید، تا بدون گوشی به جلسه و یا مهمانی بروید؟

10. شما نمی توانید سرتان را از صفحه نمایش گوشی همراه‌تان برگردانید، حتی اگر یک فیلم یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه شما در حال پخش باشد؟

11. اگر به هر دلیلی دسترسی به اینترنت نداشته باشید، بد قلق میشوید؟

 

آسیب‌های گوشی موبایل

اگر جواب شما به سوالات مثبت بود پس به احتمال زیاد شما یک معتاد به گوشی هستید. و بدون توجه مضرات و آسیب‌های این عامل مخرب در حال استفاده افراطی از آن هستید.

برای ملموس تر شدن پیامدها در مورد موضوع افراط اینجا کلیک کنید و آن را بخوانید.

بیشتر ما هنگام استفاده از گوشی موبایل عوارض آن را فراموش کرده و لذتهای آنی آن فکر می‌کنیم. در زیر چند نمونه از عوارض آن را جهت یادآوری عنوان میکنیم.

برخی از عوارض آن به صورت فهرست عبارتند از:

👈 فشار بیش از حد روی چشمها، تاری و خشکی چشم و حساس شدن آنها. یکی از دلایل خستگی و کسلی بعد از بیدار شدن همین خستگی چشمهاست. توصیه پزشکان استراحت بیست ثانیه‌ای بعد از هر ۲۰ دقیقه چشم دوختن به صفحه گوشی موبایل، تبلت، رایانه و امثال آنهاست.

👈از دیگر خطرات ناشی از استفاده زیاد از موبایل میتوان سندرم گردن پیامکی و دردهای ناشی از آن، خطر تصادف، چاقی و خواب بی کیفیت را نام برد.

👈علاوه بر خطرات و بیماریهای جسمی و روانی ناشی از استفاده بیش از حد از گوشی، این اعتیاد شیرین مانع رشد و پیشرفت فردی بوده فرد را انجام کارهای مهم تر غافل میسازد. از این رو به افرادی که برای زمان خود ارزش قائل هستند و دغدغه رشد و پیشرفت در زندگی خود را دارند به شدت توصیه میشود این ویروس بازدارنده را شناسایی و آسیب‌های آن را از خود دور نگاه دارند.

 

چند راهکار ساده برای کاهش وابستگی به تلفن همراه

در این روش لازم نیست شما استفاده از گوشی را به کلی کنار گذاشته و کاملا استفاده از آن را قطع کنید. فقط کافیست استفاده از آن را طی روزهای متمادی کاهش داده و به درستی مدیریت کنید.

👈 برای خودتان محدودیت مشخص کنید.

لااقل صبح ها تا یک ساعت بعد از بیدار شدن، شبها قبل از خواب. موقع تماشای تلویزیون، میل کردن غذا و هنگام پیاده روی از گوشی موبایل فاصله بگیرید.

👈 لزومی ندارد گوشی همیشه دم دست یا جلوی چشمتان باشد.

چه در خانه و چه در محیط کار میتوانید تمرین کنید ساعاتی از روز گوشی خود را داخل کیف، کشو میز یا کمد خود قرار دهید. در این حالت میتوانید آن را روی حالت بی صدا قرار دهید تا با صدای پیامها شما را وسوسه نکند.

👈یک گزینه جایگزین پیدا کنید.

ابتدا بیشترین عامل محرک خود را برای نزدیک شدن به گوشی پیدا کنید و به جای آن گزینه جایگزین پیدا کنید. مثلا اگر به کانالهای آموزنده علاقه دارید، کتاب را جایگزین آن کنید و اگر اهل گپ و گفت در گروه‌های تلگرامی هستید روابط زنده را با دوستان خود جایگزین آن کنید. بدون شک به زودی از نتایج این جایگزینی مناسب حیرت زده خواهید شد.

👈 بازی نصب نکنید.

بازیها روی گوشی با بهانه های مختلفی مثل سرگرمی، تمرکز، بالابردن ضریب هوش، آموزش و… نصب می‌شوند. اما اگر واقعا فکر ترک کردن عادت گوشی هستید از نصب بازیها با بهانه‌ای که آن را در گوشی خودداری کنید.

👈 حذف کانالها و گروههای غیر ضروری

شک نکنید با حذف بسیاری از کانالها و گروها، وسوسه انگیز ترین قسمت این اعتیاد مخرب و خانمانسوز را از پای در می‌آورید. مطمئن باشید با حذف بیشتر کانالها و گروهای دوستانه و خانوادگی چیز زیادی را لز دست نخواهید داد‌

👈ترس از دست دادن را مهار کنید.

بپذیرید که دوری از اینترنت و فضای مجازی سهم زیادی در در آرامش و موفقیت شما خواهد داشت. پذیرش این موضوع به دوری شما از فضای مجازی کمک زیادی خواهد کرد.

عادت به گوشی و اینترنت

 

علل تمایل به استفاده از تلفن هوشمند و اینترنت

گاهی ممکن است اینطور به نظر برسد که استفاده از اينترنت و شبکه های مجازی باعث رهایی از افسردگی و فکر و خیالش میشود. برخی اینگونه تصور میکنند که با تعاملات و ارتباطات در دنیای مجازی میتوانند خود را از تنهایی یا افسردگی نجات دهند. آنها غافلند که دوستان مجازی به هیچ عنوان نمیتواند جایگزین مناسبی برای دوستان واقعی و خانواده نیست.
انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و نیاز به روابط رو در رو و چشم در چشم دارد. مطالعات نشان میدهد روابط رو در رو و استفاده از حرکات بدن یا دیدن آن باعث احساس امنیت و آرامش میشود.
کاهش معاشرتهای رو در رو و کم شدن روابط واقعی، دیدارها و در آغوش کشیدن ها به شدت روی اضطراب، استرس و افسردگی فرد نقش خواهد داشت و باعث تشدید آنها خواهد شد.
از طرفی مدام سرک کشیدن در گوشی باعث بی توجهی به کار خواهد شد و بررسی های مدام فضای مجازی ارمغانی جز کاهش تمرکز و خلاقیت، تشدید خستگی و ایجاد استرس در کار را نخواهد داشت‌.

افزایش تنهایی و افسردگی

اگرچه سپری کردن زمان خود در اینترنت باعث می شود تا موقتا احساس تنهایی، افسردگی و دلزدگی شما ازبین رود اما در واقع ممکن است احساس بدتری نیز ایجاد کند. طبق یک مطالعه در سال 2014، ارتباطی بین استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی و افسردگی و اضطراب وجود دارد. کاربران به ویژه نوجوانان، تمایل دارند تا خود را با همسالان شان در فضای مجازی مطابقت دهند که باعث می شود احساس تنهایی و افسردگی در آن ها تشدید شود.

مراقب نسل آینده باشیم. آنها از ما الگوبرداری میکنند.

 

شاید مطالب زیر را بپسندید: 

بیخیالی آرامش نیست

ناامیدی چیست و چگونه بوجود می‌آید؟ | حسین سیدزاده|

اضطراب و استرس| نواقص اخلاقی |Stress & anxiety | حسین سیدزاده

ریشه ها و عوارض انزواطلبی | نواقص اخلاقی | حسين سیدزاده